GoudenHamers, voorheen V:IP
vrije improvisatie processen, concertserie
Van alle vormen en principes binnen de muziek is de ter plekke gecreëerde
en vrij geïmproviseerde variant, ondanks haar meer dan veertig jaar
ontwikkelde traditie in al haar bloemrijke diversiteit, nog steeds één
van de meest onbekende, onbegrepen en op rare beeldvorming stuitende muziekvormen.
Wat vreemd is, want deels de paradoxaal ingebouwde vrijheid, deels de radicaal
andere band tussen speler en luisteraar maken haar tot een intense en transparant
spannende muzikale sensatie. Alles komt op hetzelfde moment samen, onbekookt
en onbezonnen, het moment tot samenkomst makend. Dat maakt deze muziek
zo anders in uitgangspunt en intentie. Hooguit raakvlakken vertonend met
op orale traditie gebaseerde volksmuziek. Om het te laten werken, dient
het gevoeld en beleefd te worden. Van de muzikant verlangt dit een speciaal
soort instelling die een andere onderbouwing vereist en tijd een compleet
andere factor laat zijn.
Op 1 december 2000 startte de Rotterdamse Improvisatie Poel een serie
van maandelijkse concertavonden met de titel ‘Vrije Improvisatie Processen'.
De reeks volgt een eenvoudig en schijnbaar voor de hand liggend concept:
genodigde musici worden in ensembles van wisselende samenstelling en grootte
op het podium geroepen om zonder voorbedachte rade te musiceren. Deze kleine
inperking van de volledige vrijheid - het weldoordacht uitnodigen en aanwijzen
van spelers - bewerkstelligt het enorme contrast met een vrije sessie-situatie.
Waar een vrije sessie alleen voor chaos gespaard kan blijven doordat
de deelnemers zich onder zelfdwang aanpassen aan de grote gemene deler,
opent het V:IP-concept de deur naar onconventionele, spannende speelsituaties.
Zelfbeheersing en concentratie leiden hier niet naar het centrum, maar
juist naar alle uithoeken van het muzikale spectrum. Vooral in de kleine
formaties is vaak de zinderende spanning van de plotseling in het leven
geroepen samenwerking te voelen.
De R:IP beoogde met deze concertserie de levendigheid van het improvisatie-circuit
in Rotterdam stimuleren. Daartoe werd ook samengewerkt met improvisatoren
van buiten de R:IP, buiten Rotterdam, en buiten Nederland. Om tevens de
uitwisseling tussen niveau’s te bevorderen, werden amateurs en beroepsmusici
uitgenodigd gezamenlijk te musiceren.
Na een korte onderbreking vanwege de opheffing van het podium aan de
Rochussenstraat pakte de R:IP in mei 2003 de draad op met een nieuwe reeks
improvisatieconcerten, onder de naam GoudenHamers. Deze hebben maandelijks
plaatsgevonden op de Poortgebouwzolder, tot aan de zomer van 2004. Het
overgrote deel van de concerten werd geprogrammeerd door Hugo van Rooij,
daarnaast zijn enkele afleveringen samengesteld door Peter Sterk en Pierre
Verbeek. Meer dan honderd musici hebben één of meerdere keren
gespeeld. In totaal ruim dertig concerten hebben aan vele musici de ruimte
geboden om tot hun artistieke kern te komen, en in dit proces hebben zich
uiterst vruchtbare combinaties afgetekend. Achter de maandelijkse concerten
op vaste locatie is een punt gezet. Vanaf het seizoen 2004/2005 zoekt de
R:IP nieuw publiek voor de vrije improvisatie, via concerten op wisselende
locaties, ook buiten de stad. In september speelde de R:IP alvast een vrije
improvisatie concert op het drijvend Theater op de Rotte, in oktober in
Kunstcentrum Burgvliet te Gouda.
Van het eerste jaar V:IP is een compilatie-cd samengesteld door Hugo van
Rooij. |